WebHostingTalk



VPS NVMe

Artykuły z kategorii: Artykuły

PLNOG18 – lepszy niż kiedykolwiek!

plnog-logo-pionowe

Ponad 800 uczestników, 4 ścieżki, 55 wykładów, panele dyskusyjne, prezentacje w Community Corner oraz spotkanie z Minister Cyfryzacji Anną Streżyńską – to jedynie część tego, co działo się podczas osiemnastej edycji PLNOG. W ciągu zaledwie dwóch dni uczestnicy konferencji mieli okazję zgłębić wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa, routingu czy IoT. Korytarze Marriottu wypełniły się rozdyskutowanym tłumem, a organizatorom choć na chwilę udało się zebrać w jednym miejscu ludzi pracujących nad cyfryzacją naszego kraju.

Piotr Jaworski (Orange Polska), Rafał Budweil (Triggo), Piotr Konieczny (Niebezpiecznik.pl) i wielu innych gości pojawiło się ze swoją prelekcją na jednej z czterech scen PLNOG18. Konferencja dawno nie miała tak szeroko rozwiniętej tematyki. Poza sieciami i operatorką, podczas tej edycji pojawiło się dużo nowości.

Spotkanie z Minister Cyfryzacji Anną Streżyńską

Nie da się ukryć, że największe zainteresowanie wzbudziło przybycie inister Cyfryzacji Anny Streżyńskiej. Podczas panelu dyskusyjnego z jej udziałem zostały poruszone tematy przyszłości cyfryzacji Polski oraz planów Ministerstwa. Warto dodać, że Minister zaznaczyła, jak ważne jest stworzenie rzetelnej ustawy dotyczącej cyberbezpieczeństwa, aby móc zapewnić państwu system obronny na wysokim poziomie. Podkreśliła także, że bezpieczeństwo sieci jest wspólnym interesem całego kraju, zadeklarowała chęć oraz gotowość do współpracy z operatorami i organami administracyjnymi w celu budowania systemu wzajemnego informowania. Po panelu dyskusyjnym Minister udała się na wewnętrzne, robocze spotkanie dotyczące możliwości stworzenia Zespołu Doradczego dla Ministerstwa Cyfryzacji, złożonego z ekspertów branży telekomunikacyjnej oraz cyberbezpieczeństwa. O przebiegu spotkania i wnioskach można przeczytać na stronie organizatora.

Razem możemy więcej!

Prawdziwym hitem osiemnastej edycji PLNOG-a okazał się Community Corner, który był areną nie tylko fachowych dyskusji, ale także miejscem towarzyskich spotkań i nawiązywania nowych znajomości. Dzięki pomocy Piotra Wojciechowskiego organizatorom udało się stworzyć luźną atmosferę opartą na profesjonalnej wymianie doświadczeń. W Community Corner wypowiadali się przedstawiciele grupy SysOps/DevOps Polska, forum CCIE.pl a także Michał Sajdak z Sekurak.pl. Pełna sala podczas każdego z tych wystąpień najlepiej świadczy o tym, że branża telekomunikacyjna jest otwarta i chętna na dyskusję!

Konferencja dla profesjonalistów

Podczas tej edycji konferencji aż 33% ankietowanych przyznało, że do wzięcia udziału w konferencji przekonała ich interesująca agenda. I nie ma się czemu dziwić! Duża liczba case study, mocno inżynierskie sesje i najlepsi specjaliści w Polsce byli w końcu odpowiedzią na zeszłoroczne sugestie uczestników. Dlatego też nie mogło zabraknąć Tomasza Brola i jego szalonych, balonowych misji; tematów security oraz SDN. Uczestnicy PLNOG18 zgodnie stwierdzili, że to dobry kierunek rozwoju konferencji, dlatego na pewno krakowska edycja również skupi się na kwestiach technicznych.

Elita polskiej branży ICT w jednym miejscu

Podczas wiosennego PLNOG-a w Warszawie odbywają się wybory do Komitetu Programowego, który odpowiada za ocenianie zgłoszeń CfP oraz czuwa nad merytoryczną jakością spotkania. Głosami uczestników konferencji, na roczną kadencję do tego prestiżowego organu zostali wybrani:

  • Łukasz Biernacki
  • Tomasz Brol
  • Magdalena Figiel
  • Andrzej Karpiński
  • Marcin Kuczera
  • Sebastian Pasternacki
  • Robert Ślaski
  • Piotr Wojciechowski
  • Robert Woźny

Ponadto podczas PLNOG18 wybrany został najlepszy prelegent. Tym razem jednak statuetka Royal Jacka trafiła w ręce aż dwóch speakerów – Sebastiana Pasternackiego (Cisco) oraz Piotra Koniecznego (Niebezpiecznik), którzy ex aequo zdobyli najwięcej głosów. Serdecznie gratulujemy!

Obowiązki i przyjemność w jednym

Nie byłoby PLNOG-a, gdyby nie Internet! I to właśnie sieci został poświęcony panel “Historia Internetu”, który pomimo późnej pory zgromadził pełną salę słuchaczy. O tym, że uczestnicy mają wielki sentyment do swoich początków poznawania zakamarków sieci najlepiej świadczą ich wspomnienia, które udało się organizatorom zebrać w jeden, krótki filmik.

Oczywiście konfernecja nie mogła się obyć bez hucznego After Party, zorganizowanego tym razem w Hard Rock Cafe! Jednak to nie jedyna atrakcja, która poruszyła serca uczestników. Osiemnasta edycja od samego początku kusiła możliwością wygrania nowoczesnej Hondy Civic! Auto podczas finału konferencji powędrowało w ręce szczęśliwego zwycięzcy, a najlepszym komentarzem niech będzie radosny okrzyk: “Żona mi nie uwierzy!”! Mamy nadzieję, że samochód będzie służył jak najdłużej!

Czego spodziewać się na PLNOG19?

Razem z końcem PLNOG18 ruszyła rejestracja na dziewiętnastą edycję, która odbędzie się w Krakowie 25-26 września 2017. Będzie to kosmiczna podróż w świat najnowszych technologii i inspirujących rozwiązań. Zgodnie z deklaracją nowego Komitetu Programowego, możemy spodziewać się jeszcze więcej tematów technicznych, edukacyjnych i biznesowych, a także dużego nacisku na rozwój Community Corner.

Warto więc trzymać rękę na pulsie i śledzić, co przygotowała ekipa PLNOG-a. Dla czytelników WebHostingTalk tradycyjnie mamy 15% zniżki na hasło “WHT15”.

Zdjęcia z imprezy: https://www.flickr.com/photos/130530262@N07/albums

 

Tak obchodziliśmy Dzień Admina 2015!

mini-4-of-59-1024x683

Piękna, wakacyjna pogoda, zielony teren zabytkowego fortu i grupa prawie 50 adminów. Z Krakowa, Warszawy, Częstochowy i kilku innym miast! Dzień Admina organizowany przez społeczność Anonimowych Adminów przyciągnął w tym roku ludzi IT z całej Polski!

Już po raz drugi spotkaliśmy się, by wspólnie świętować Dzień Admina – święto administratorów systemowych przypadające na ostatni piątek lipca. Dzięki uprzejmości Fundacji Aktywnej Ochrony Zabytków Techniki i Dziedzictwa Kulturowego „Janus” zaczęliśmy od zwiedzania zabytkowego Fortu Barycz i jego okolic.

 Zobacz jak było!

 

mini (13 of 59)

 

 

W dalszej części imprezy czekało na nas ognisko z kiełbaskami, kino pod gołym niebem z klasyką filmu klasy B, a także turniej mini gier. Ten ostatni wzbudził chyba największe emocje.

 

mini (51 of 59)

 

Wszystkie konkurencje inspirowane były znanymi grami komputerowymi. Sirocco Outdoor przeniosło je do rzeczywistości, a uczestnicy stali się aktywnymi bohaterami Wormsów, Duckhunta, Pac-Mana czy gry w statki.

mini (53 of 59)

Integracja adminów trwała aż do 4. nad ranem. Byli odważni, którzy zdecydowali się na jeszcze jedną atrakcję wieczoru – noc w zabytkowym forcie!

 

mini (43 of 59)

 

Wszystkie fantastycznego atrakcje, pozytywne emocje i ogniskowy poczęstunek w trakcie Dnia Admina 2015 sponsorowali Oktawawe, Lumesse oraz MegiTeam.

 

Praca zdalna i rozwój branży hostingowej

Remote office concept. Business style dressed man sitting at natural country style wooden desk with electronic gadgets around working on laptop drinking coffee sunlight and green terrace on background

Rozwój technologii całkowicie rewolucjonizuje rynek pracy i wyprowadza pracę zdalną na nowy poziom, a tolerancja i otwartość firm na ten rodzaj współpracy pozwala na wyłapywanie najlepszych ludzi z całej Polski. Niestety większość organizacji internetowych nie wykorzystuje możliwości, jakie się z tym wiążą. Dla przykładu, dwie największe firmy hostingowe, home.pl i nazwa.pl skupiają się przede wszystkim w dużych polskich miastach.

Niepodważalny fakt na dziś – praca zdalna daje ogromną przewagę nad konkurencją. Gdzie stacjonuje home.pl? W Szczecinie i w Warszawie, a nazwa.pl? Tylko Kraków. Siłą rzeczy mogą zatrudniać wyłącznie ludzi, którzy mieszkają w tych miastach. Nie mają dostępu do najlepszych specjalistów, którzy rozsiani są po całej Polsce, bo nie każdy chce się przeprowadzać. Dla przykładu w zenbox.pl działają miłośnicy mazurskich jezior czy gór i nikt nie zmusza ich do przenosin.

Branża hostingowa zmieniła się w ciągu ostatnich lat nie do poznania. Oferty stały się do siebie tak podobne, że firmy zmuszone są dawać coś ponad standard. Aktualnie łatwo zauważyć, że klient nie oczekuje już tylko dobrego produktu, ale również obsługi i wsparcia na najwyższym poziomie. Pracownicy obsługi klienta powinni bazować przede wszystkim na swojej wiedzy, doświadczeniu i stosować takie działania, które realnie pomogą klientowi. Strony WWW klientów nie są takie same, trzeba więc do każdego klienta podejść indywidualnie, a nie postępować według reguły, która jest określona w „Wielkiej Księdze Procedur”, co zdarza się nadzwyczaj często wśród polskich firm hostingowych.

Niestety takie podejście ma swoje konsekwencje – pracownicy biura obsługi klienta muszą znać się na tworzeniu stron www, ich promocji, utrzymaniu i rozbudowie. Ilu tego rodzaju specjalistów, otwartych, ambitnych i merytorycznie przygotowanych pozostało wolnych na rynku pracy w Szczecinie lub Krakowie? Niewielu, dlatego organizacje stacjonarne mają trudności w znalezieniu ludzi z doświadczeniem w prowadzeniu własnych stron WWW oraz wiedzą techniczną. Firmy hostingowe powinny być w tym zakresie bezkompromisowe. Tylko osoba, która prowadziła własną stronę WWW będzie w stanie doradzić w kwestii odpowiedniego pluginu dla systemu CMS, żeby zadbać o SEO bądź rozwiąże od razu problem z działaniem strony, gdyż kiedyś sama się z nim spotkała. Organizacje pozwalające na pracę zdalną nie ograniczają się pod tym względem i ściągają najlepszych ludzi z całej Polski.

Każdy z pracowników firmy hostingowej musi rozumieć potrzeby klienta. Nie może tego robić, jeśli sam w przeszłości nie próbował tworzyć własnej strony i osiągnąć z nią sukcesu. Powinno być to sprawdzane w pierwszej kolejności w trakcie procesu rekrutacyjnego. Warto również zauważyć, że konkurencja nie wspiera w żadnym stopniu strony www klienta. Skupiają się wyłącznie na swoich narzędziach (np. panelu zarządzania) oraz własnej infrastrukturze, co jest błędem, ponieważ w dzisiejszych czasach nie tylko produkt jest ważny, ale również usługa działająca wokół niego. Świetnym potwierdzeniem nieznania potrzeb klienta przez pracowników konkurencyjnych BOKów jest to, że na ich odpowiedź trzeba czekać od kilku do kilkunastu godzin.
Praca zdalna jest dość specyficzna i nie każdy się do niej nadaje. Wymaga ogromnego samozaparcia i bardzo dobrej organizacji swojej pracy, a pracownik biura obsługi klienta powinien się takimi właśnie cechami wyróżniać.

Dzięki temu wszyscy są szczęśliwi, a klienci najbardziej.

Zapytaliśmy kilku osób o to, co same myślą o pracy zdalnej. Od Michała Góreckiego usłyszeliśmy:

Zawsze marzyłem o pracy zdalnej. Przed oczyma miałem mitycznych SEO-wców, którzy siedzą na rajskiej plaży pod parasolem z lapkiem i popijając drinka robią co trzeba. To oczywiście obraz mocno wyidealizowany, bo teraz, gdy wiem dobrze co oznacza praca zdalna, widzę także jej wady. Choć nadal nie zamieniłbym jej na biurko w korpo. A nawet gdybym tak zrobił, to pewnie szybko chciałbym powrotu.

Praca zdalna to wolność i dynamiczność. Teraz mam prace przy sobie i o ile mam internet i moje słuchawki, mogę pracować właściwie wszędzie. Oczywiście rzeczywistość weryfikuje marzenia, więc to nie jest tak, że jadę sobie do dowolnej kafejki, albo siadam na trawniku w jakimś miejscu w Warszawie. Nie pracuję też na plaży, ani w basenie w ogródku – choć pewnie udałoby mi się wreszcie znaleźć jakieś rozwiązanie jak pracować na lapku z basenu. Na codzień wolę moje domowe biuro, wygodny fotel i biurko. Wtedy mniej mnie rozprasza.

No właśnie – praca zdalna, gdy nie masz koło siebie współpracowników, czy szefa, wymaga sporo samozaparcia i samodyscypliny. Trzeba mimo wszystko ustalić sobie ramy czasowe i zadaniowe. A także ograniczyć inne czynniki – Facebook i inne tego typu sprawy kuszą jak nigdy.

Praca zdalna to także utrudniony kontakt z innymi ludźmi. Nie możesz łatwo pilnować podwładnych, ani omawiać z nimi wielu spraw osobiście. My korzystamy ze Skype lub Google Hangouts, staramy się także widywać co najmniej raz w miesiącu, a najlepiej raz na dwa tygodnie.

Mogę jednak czasem zdecydować, że chcę spędzić dzień inaczej, a popracować wieczorem, mam więcej luzu, czy wyboru co do żywienia – a to bardzo, bardzo ważne.

Paweł Lipiec:

Pracowałem zdalnie, pracowałem (i pracuję aktualnie) będąc z zespołem w jednym biurze. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, natomiast jeśli chodzi o rozwój i naukę to z mojego doświadczenia dużo lepiej sprawdza się tu model wspólnej pracy w jednym biurze. Możliwość bezpośredniej rozmowy, szybkiej konsultacji, znalezienia porady czy spokojnego przegadania problemu z kolegą obok sprawia, że w takim modelu pracy zdecydowanie łatwiej się uczymy. Praca zdalna sprawia, że każdy jest w pewnym stopniu odseparowany od pozostałych. Jasne, technologia pozwala na pokonanie tych barier, ale to jest zupełnie inny poziom komunikacji. Moim zdaniem praca w jednej przestrzeni zdecydowanie mocniej wspiera naukę i rozwój niż praca zdalna.

Michał Sadowski:

Praca zdalna to naturalnie mix wad i zalet. Wadą są naturalnie utrudnienia komunikacyjne i integracyjne. Poprawiają to nieco technologie jak Slack, czy Skype, ale nigdy nie zastąpi do relacji twarzą w twarz. Mimo tych wad, jestem fanem pracy zdalnej. Zaletą jest elastyczność w pracy połączona z wygodą w rekrutacji talentów, które są zlokalizowane poza wielkimi miastami. Pozyskaliśmy w ten sposób najlepszych ludzi, którzy zasilają dziś nasz oddział programistyczny, czy helpdesk.

Ranking firm hostingowych – wprowadzenie

wht

W wirtualnym świecie wyrasta coraz więcej firm hostingowych. Nie każda firma jest uczciwa czy wiarygodna, dlatego powstał specjalny ranking firm z opiniami klientów. W poniższym artykule postaram się przybliżyć zasadę działania i zarazem zaprosić do wystawiania opinii usługodawcą.

Trzy czynniki, które należy wziąć pod uwagę wybierając tani hosting

fot_tanie_rozwiazania

Tani hosting to trochę jak tanie linie lotnicze. Kupując produkt za niską cenę, bierzesz na siebie określone ryzyko. W przypadku podróży lotniczej może to być odwołanie kursu, w sytuacji taniego i niesprawdzonego hostingu – narażenie na szwank reputacji firmy. Konsekwencje są zatem nieporównywalne, i właśnie dlatego warto zadbać o odpowiednią wiedzę, dzięki której wybierzemy produkt tak, by nie przepłacić, a jednocześnie – czuć się bezpiecznie.