WebHostingTalk

Trendy hostingowe, czyli jak przekonać małych przedsiębiorców

Zaledwie 61,1 procent małych przedsiębiorstw w Polsce ma własną stronę internetową. Co ciekawe, dostęp do internetu deklaruje 91,8 proc. z nich, a komputery są wykorzystywane w 93,4 proc. firm zatrudniających od 10 do 49 osób. Wymienione statystyki pochodzą z najnowszego badania GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2014”. Do podziału jest więc całkiem spory kawałek „hostingowego tortu”.


Tym bardziej jest o co walczyć, gdyż w naszym kraju dominuje sektor Małych i Średnich Przedsiębiorstw, a według danych GUS, duże firmy w zdecydowanej większości posiadają witryny internetowe.

 

przed

 

Dane Głównego Urzędu Statystycznego

 

Usługodawcy hostingowi na razie mają spore problemy z efektywnym wykorzystaniu niszy rynkowej. W kontekście ostatnich lat trudno mówić o sukcesie. Słupki procentowe na przemian minimalnie spadają i rosną.

 

Spójrzmy na tendencje posiadania stron internetowych przez małe firmy:

  • 2011 r.: 59,7 %
  • 2012 r.: 62,9 %
  • 2013 r.: 61,3 %
  • 2014 r.: 61,1 %

Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie: skąd problem w szerszym dotarciu do tego typu klientów? Najczęściej przedsiębiorcy nie dostrzegają korzyści biznesowych w inwestowaniu w stronę, domenę czy pocztę elektroniczną. Uważają, że ich usługi nie są poszukiwane w sieci. Czy słusznie?
 
Na Zachodzie popularne jest stwierdzenie: Jeżeli nie masz strony internetowej, Twoja będzie coraz bardziej niewidoczna. Aż w końcu zniknie”.

Wiele osób zapewne będzie polemizować ze wspomnianą teorią. Ich przeciwnikom w sukurs przychodzi najnowsze badanie GUS.
W 2014 r. już 74 proc. gospodarstw domowych posiada dostęp do internetu, a ten odsetek ciągle rośnie. Połowa Polaków w wieku 16-74 lata korzysta z sieci po to, aby znaleźć informacje na temat różnego rodzaju towarów i usług. Wzrasta również zainteresowanie (34 proc.) dokonywaniem zakupów i zamawianiem usług bez wychodzenia z domu.
 
Nieświadomość bądź bagatelizowanie trendów i preferencji klientów, to jedno. Kolejnym aspektem jest po prostu brak wiedzy. Przedsiębiorcy przyznają, że nie posiadają odpowiednich kwalifikacji do założenia i administrowania witryny. Obawiają się także wysokich kosztów i braku wsparcia ze strony specjalistów.
 
Lęk wygrywa z walorami, czyli między innymi lepszą widocznością firmy, produktu lub usługi, możliwością dotarcia do szerszego grona potencjalnych kontrahentów. Przy dużej konkurencji liczy się każdy detal, który wyróżni przedsiębiorstwo na tle innych. Dlatego warto poświęcić chwilę na analizę ofert hostingowych.
 
Nie taki diabeł straszny…
Sprawdźmy przykładową ofertę NetDC.pl dostępną pod adresem https://www.netdc.pl/serwery-www. Usługodawca proponuje tani, ale kompleksowy hosting, rozpoczynający się już od kwoty 77,40 zł za 12 miesięcy. Klienci mogą liczyć m.in. na: nielimitowaną liczbę domen oraz kont pocztowych, automatycznie generowaną pełną kopię zapasową, pocztę z ochroną przeciwspamową, a także możliwość błyskawicznego zainstalowania strony, forum albo sklepu.
 
Jednak według badań, parametry techniczne nie są najistotniejszym czynnikiem dla małych przedsiębiorców. Najważniejsze aspekty to niezawodność, bezpieczeństwo danych oraz intuicyjna obsługa. Im mniejsza konieczność operowania wiedzą informatyczną, tym lepiej. Usługodawcy zdają się dostrzegać oczekiwania potencjalnych usługobiorców. Wspomniany już NetDC.pl ma centrum pomocy, które służy pomocą przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
 
Takie działania wpisują się we wnioski zawarte w „2013 Managed Hosting Magic Quadrant”. Firma analityczna Gartner wyróżniła następujące trendy w hostingu:

Infrastruktura jest tylko środkiem do celu.
Integracja rozwiązań jest kluczem do sukcesu.
Standaryzacja ułatwia życie.
Każdy rodzaj infrastruktury wymaga zarządzania.
Proaktywna obsługa klienta jest ważnym wyróżnikiem.

Dla polskich małych przedsiębiorców, prawdopodobnie najważniejsze znaczenie odgrywa ostatnia teza. Gartner podkreśla, że nie można się ograniczać do obsługi technicznej, ale i należy wspierać klienta w osiągnięciu założonego celu biznesowego.
 
Kto najlepiej wpisze się w trendy, ten zapewne zgarnie największy kawałek hostingowego tortu.

 

Źródło: Informacja prasowa NetDC.pl

Chmura tagów

3 odpowiedzi na “Trendy hostingowe, czyli jak przekonać małych przedsiębiorców”

  1. Grzegorz pisze:

    Niestety mam coraz większe wrażenie, że mali przedsiębiorcy uważają, że są zwolnieni z konieczności reklamowania swojej firmy ale i hostingowania. Dziś i jutro maja Klientów ale nie wiedząco będzie za tydzień, rok czy dwa lata.Może właśnie wtedy pożałują, ze nie mają strony internetowej? że o to za wczas nie zadbali?

  2. Tomasz pisze:

    Uważam, że strona www w dzisiejszych czasach to priorytet dla każdej firmy, nawet tej małej. Dziś klient szukając usług przeczesuje głównie internet. Szuka godzin otwarcia, zakresu usług, cennika a nawet czasem po prostu adresu. Nawet najprostsza strona www szybko nakieruje go na naszą działalność i sprawi, że będzie naszym potencjalnym klientem.

  3. Szczepan pisze:

    Jeśli tzw „mały przedsiębiorca” prowadzi firmę usługową, handlową (a takich jest większość) w jakimś małym miasteczku, to i tak istnieje tylko na tym lokalnym rynku, jest znany przez ‚wszystkich’ i dlatego nie potrzebuje (w swoim mniemaniu) strony internetowej. Dopiero, gdy zaczyna dzałać na szerszym obszarze uzmysławia sobie konieczność zareklamowania się w internecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *